Sejerø /Sejer Island - preview (1 of 32)
image/_affaldsstativ-01.jpg
affaldsstativ-01.jpg
image/_alm_knopurt-58.jpg
alm_knopurt-58.jpg
image/_arbejdshest-02.jpg
arbejdshest-02.jpg
image/_bautasten-01.jpg
bautasten-01.jpg
image/_bautasten-02.jpg
bautasten-02.jpg
image/_bautasten-03.jpg
bautasten-03.jpg
image/_bautasten-04.jpg
bautasten-04.jpg
image/_bautasten-05.jpg
bautasten-05.jpg
image/_bautasten-06.jpg
bautasten-06.jpg
image/_bautasten-07.jpg
bautasten-07.jpg
image/_bautasten-08.jpg
bautasten-08.jpg
image/_blaat-vindue-01.jpg
blaat-vindue-01.jpg

next >>
|1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26|27|28|29|30|31|32|
Index / Home

En cykel-telt-ferie til Sejerø

Der er desværre rigtig mange som tror, at cykelferier er strabaserende ture på mange hundrede kilometer, som er forbeholdt helt unge mennesker, men sådan behøver det slet ikke at være. Vi er et ægtepar omkring de halvtres, der med stor fornøjelse drager afsted på cykelferier. En cykelferie kan nemlig sagtens tilrettelægges, så det er en hyggelig fornøjelsestur, og hvis man planlægger ruten, så man ikke cykler længre distancer end det passer til ens kondtion og kræfter, så er turen en stor nydelse, og det er stadigvæk en rigtig god måde at få en masse motion.

Danmark er på alle måder velegnet til cykelferier, vejene er gode, der er cykelstier langs de fleste større veje, og i mange tilfælde kan man søge væk fra hovedvejene og cykle ad de mindre landeveje, som med vejtræer bugter sig gennem de smukkeste landskaber, og som kun har ganske lidt trafik, og der er ikke noget sted i landet, hvor der er meget mere end ti-tyve kilometer mellem campingpladserne.

Og de danske småøer er særdeles gode mål for cykelferier, de fleste øer er nemlig ikke større end at de med en cykel kan gennemkøre på kryds og tværs, og man oplever meget mere når man cykler, man kan dufte de vilde blomster i vejkanten, høre lærkerne der synger højt oppe over markerne, og man kan nemt og hurtigt stoppe op, hvis man ser noget der fanger ens interesse.

Som cyklist og telt-campist har man også den fordel, at man ikke behøver at reservere plads på færger og campingpladser. På færgerne er der altid plads til et par cykler, og capingpladsernes teltafdelinger er aldrig fyldt op, så når man planlægger en cykelferie, så skal man kun lægge en løs plan for turen, og give rigeligt plads til, at vejret og naturen kan påvirke turens forløb, der er jo ikke nogen fornuft i at stresse afsted i hård modvind eller regnvejr, når man i stedet kan hygge sig i teltet med en god bog, og vente med at cykle vidre til solen skinner.

En cykelferie kræver ikke at man anskaffer nogle specielle cykler, en helt almindlig hverdagscykel med 3-5 gearer helt fin til sådan en tur, den skal blot være i god og velsmurt stand med nogle nyere dæk. Husk værktøj cykelpumpe og et sæt lappegrejer, så en punktering nemt kan klares. Man bør også anskaffe sig et par gode cykeltasker til bagagen. Og det er en fordel hvis man pakker de tunge ting i bunden af cykeltaskerne, da det giver et lavt tyngdepunkt.

Til dem der klager over at de bliver ømme bagi efter en cykeltur, der har vi det gode råd, at de hos en rigtig cykelhandler skal købe sig et par cykelshorts eller cykelunderbukser, de har et blødt og behagligt indlæg, og de er udformet så der ikke er nogle hårde sømme i skridtet.

Når man pakker bagagen til en cykelferie, så skal man overveje hvad hver enkelt ting vejer, det bedste er hvis man kan holde sig under 15 kilo bagage, og man bør under ingen omstændighedder komme over 20 kilo, for så bliver det meget tungt at komme op over bakkerne. Vores pakkeliste er i grove træk følgende: Et Fjällräven Sjangeli kuppeltelt, to soveposer, to liggeunderlag, et Trangia feltkøkken, en SIGG aluflaske med sprit, to krus, to tallerkner, 2 sæt bestik, en æske tændstikker, en skuresvamp, en karklud, en lille flaske med opvaskemiddel og et viskestykke. Derudover har vi så hver især noget skiftetøj, badetøj, et sæt åndbart regntøj og en tandbørste. Til deling har vi en lille tube tandpasta, et lille stykke sæbe, en lille flaske med shampo og et mellemstort håndklæde.

Det gælder om at undgå unødig vægt, så derfor tager vi ikke madvarer med hjemmefra, vi køber ind undervejs, og da vi ikke har nogle kølemulighedder, så bestræbes vi os på at tilrettelægge vores indkøb, så vi ikke køber mere end der nogenlunde passer til hvert enkelt måltid. Vi har dog tre små beholdere med h.h.v. thebreve, Nescaffe og sukker, de fylder og vejer ikke ret meget, og det er varer som sagtens kan holde sig.

I år havde vi planlagt, at vores cykelferie skulle gå til Sejerø, vi har tidligere, dengang da vores børn var små, holdt ferier på Sejerø, så målet var egenlig et gensyn med alle de steder, der dengang havde budt os på en masse af herlige ferieoplevelser. Planen var også, at vi ville gennemfotograferede øen, nogle af billederne illustrerer denne artikel.

Vi bor i udkanten af hovedstadsområdet, og ruteplanen for vores cykelferie til Sejerø gik på, at vi først cyklede til Hundested, herfra tog vi den lille færge over til Rørvig, overfarten koster 40,- kroner pr. person og 15,- kroner for en cykel. Fra Rørvig cyklede vi over Nykøbing Sj. til Høve og vidre til Veddinge Bakker, hvor vi har nogle bekendte som har et hus på en skøn naturgrund helt ud til Sejerøbugten, der slog vi vores kuppeltelt op til en enkelt ovenatning. Og det var rigtig god start på ferien, at falde i søvn og vågne op til lyden af bølgernes brusen.

Alle de uvante lyde gjorde at vi vågnede meget tidligt. Solen skinnede og himlen var azurblå, og efter en frisk morgendukket i Sejerøbugten, spiste vi morgenmad og havde en hyggelig formiddag sammen med vores bekendte, ved middagstid pakkede vi cyklerne og satte kursen mod Havnsø, turen gik først til Ordrup, herfra langs kysten, så ind forbi Dragsholm slot og Vejrhøj, og igen ud langs Nekseløbugten ad Havnsø Strandvej til Havnsø.

Vi ankom til Havnsø i god tid før den næste færgeafgang, så vi nød det gode vejr og en af havnekioskens isvafler, de er dobbelt så store som dem man i København får for tyve kroner, men pyt, når man cykler så kan man sagtens tåle nogle ekstra kalorier. Bagefter gik vi rundt og kiggede på havnen, og vi kunne se Sejerøfærgen ankomme og lægge til kaj. Vi bemærkede straks, at det var en ny færge.

Lidt senere rullede vi ombord på færgen, i forhold til den gamle færge 'Runden' så er den nye Sejerøfærge godt nok meget stor, den har en stor rummelig salon med et velassorteret kaffeteria, og to store soldæk, hvorfra man i godt vejr har en fremragende udsigt over Nekseløbugten og Sejerøbugten.

Sejlturen mellem Havnsø og Sejerø tager ca. en time, prisen for en returbillet er 130,- kroner pr. person incl. cykel, og det er jo en meget rimmelig pris. Den første halve time af sejlturen kan man nyde udsigten til Nekselø og Odsherred med Vejrhøj. Når færgen har passeret Nekselø så drejer den mod nordvest og sejler langs med Sejerø, og øen opleves som et panorama af morænebakker, der er inddelt i feldter af grønne græsmarker med sortbrogede køer, og gyldentgule kornmarker med en gård hist og her.

Allerede da færgen sejlede ind i havnen på Sejerø, der kunne vi fra soldækket se, at havnen og de nærmeste omgivelser lignede sig selv, og at der ikke var sket ret mange ændringer i løbet af de 17 år der var gået siden vi sidste gang var på Sejerø.

Sejerø er ca. elleve kilometer lang og to kilometer bred, den ligger i Sejerøbugten ca. 15 kilometer sydvest for Sjællands Odde. Øen består af en række bakker, der er dannet under den sidste istid ved at en gletcher som en bulldozer har skubbet sand, grus og sten foran sig. Øens største by hedder Sejerby, og der er både en Daglig Brugs, kro, kirke og et gadekær, derudover er der tre mindre landsbyer Nordby, Kongstrup og Mastrup, og så er der også nogle sommerhusområder. En af de få nyskabelser som vi straks bemærkede var en lille Internetcafe, som ligger midtvejs mellem havnen og Sejerby.

Campingpladsen ligger ca. 1,5 kilometer fra Sejerby, det er en lille hyggelig og velindrettet plads med en god teltafdeling, den har kun to stjerner, men den har alle de basale faciliteter, toiletter, bad, køkken, vaske til opvask, o.s.v. Men man tager heller ikke til Sejerø for at bo på luxsuscamping. Der er dog den luxsus, at dem der driver campingpladsen også driver øens eneste bageri, så i campingkiosken kan man altid købe friskbagt brød.

Er man derimod til natur, kulturhistorie og lystfiskeri, så er Sejerø en fem-stjernet perle. Der har aldrig været industri på øen, så den har været forskånet for forurenig. Når man cykler rundt på øen så oplever man et utroligt mylder af sommerfugle, og landsvalerne er mere talrige end de var i min barndom. De meget fugleinteresserede kan også opleve den lille alikefugl tejstens, som har en koloni med redehuller i Nordklinten ved Lindehoved. Sejerø har også en meget righoldig flora, så hvis man interesserer sig for vilde blomster, så er der masser af mulighedder for at finde planter som er meget sjældne.

Hvis man interesserer sig for kulturhistorie, så er der to bautasten og flere gravhøje fra bonzealderen. Sejerbys kirke er fra 1200-tallet, den er rigt udsmykket med kalkmalerier fra renaissancen, motiverne viser tydeligt hvordan folk gik klædt i 1500-tallet. På selve kirkegården er der rejst et mindesmærke over to engelske piloter, under anden verdenskrig blev deres fly skudt ned af tysk luftværnsild, og de drev i land og blev begravet på øen. Tiden går også lidt langsommere på Sejerø, når man går rundt i Sejerby og ser på husene, så er det lidt som at rejse en ti-tyve år tilbage i tiden, byens gamle købmandshandel er ganske vist lavet om til kulturhus, men facaden fremstår uændret med farvestrålende emaljeskilte.

Sejerø havn er også en oplevelse, det er en rigtig fiskerihavn med et hyggeligt miljø. Der er masser af gamle rødmalede fiskerboder. Langs kajen ligger de store lyseblå fiskekuttere, og vagernes røde flag blafrer i vinden. De fleste af kutterne fisker efter fladfisk, og hvis man tager ned til havnen ved middagstid, så er der gode chancer for at se nogle kuttere komme i havn og losse deres fangster. På havnen kan man også købe friskfanget fisk, og mod en beskeden merpris kan man også få fisken renset og fileteret.

Sejerøs bedste badestrand ligger ude på Gnibben, det er den fineste sandstrand, og oppe på den høje klint står fyrtårnet som er øens vartegn. Fyret fremstår som da det blev opført 1852. Tårnet har kobbertag og murværket er gulkalket. Man kan lave en aftale med fyrmesteren og komme en tur op i fyrtårnet. Klinten er et fantastisk udsigtspunkt, i klart vejr kan man se skibstrafiken der passerer gennem Samsø Bælt og forbi Hatter Barn.

Hvis man er til lystfiskeri, så er der masser af mulighedder på Sejerø, hele nordkysten er stenet med blæretang, som er optimalt for kystfiskeri efter havørred og kysttorsk. Og fra havnens yderste moler kan man fiske efter fladfisk, man kan grave sandorm ude ved Gnibben. Og hvis man anskaffer sig en god teleskopstang, så kan sagtens have fiskegrej med på en cykelferie.

Når man cykler rundt på Sejerø, så er der der små boder ved mange gårde og huse, hvor man kan købe alt fra honning over æg til friske bær og grøntsager, og det er jo ret lækkert med en campingmiddag, der består af friskopgravede kartofler, panerede rødspættefileter og jordbær til dessert.

Hvis man får lyst til at få maden serveret, så er der flere mulighedder. Øen har fire spisesteder, der er den gamle kro som som ligger midtvejs mellem havnen og Sejerby, der kan man få dagens ret, på Fribrøndsvej i Sejerby ligger Cafe Spætten, som serverer friskfanget fisk og traditionel dansk mad, og så er der Sejerø Spisehus som ligger i Kongstrup, der tilbyder a la carte retter fra det franske og italienske landkøkken, deruover er der en grill på havnen.

Vi håber at den lille artikel er en appetitvækker, som har givet dig lyst til at prøve en cykelt-telt-ferie, vi vil dog anbefale, at man starter med et par korte weekendture, for det er godt at drage nogle praktiske erfaringer inden man tager afsted på en lang cykelferie.
Annelise & Niels

Et link til enhjemmesidersom handler om Sejerø:
www.sejero.dk