Skinneslibetog / Rail Grinder - preview (1 of 6)
image/_skinneslibetog-005.jpg
skinneslibetog-005.jpg
image/_skinneslibetog-006.jpg
skinneslibetog-006.jpg
image/_skinneslibetog-007.jpg
skinneslibetog-007.jpg
image/_skinneslibetog-008.jpg
skinneslibetog-008.jpg
image/_skinneslibetog-009.jpg
skinneslibetog-009.jpg
image/_skinneslibetog-010.jpg
skinneslibetog-010.jpg
image/_skinneslibetog-011.jpg
skinneslibetog-011.jpg
image/_skinneslibetog-012.jpg
skinneslibetog-012.jpg
image/_skinneslibetog-013.jpg
skinneslibetog-013.jpg
image/_skinneslibetog-014.jpg
skinneslibetog-014.jpg
image/_skinneslibetog-016.jpg
skinneslibetog-016.jpg
image/_skinneslibetog-018.jpg
skinneslibetog-018.jpg
image/_skinneslibetog-019.jpg
skinneslibetog-019.jpg
image/_skinneslibetog-020.jpg
skinneslibetog-020.jpg
image/_skinneslibetog-021.jpg
skinneslibetog-021.jpg
image/_skinneslibetog-022.jpg
skinneslibetog-022.jpg
image/_skinneslibetog-023.jpg
skinneslibetog-023.jpg
image/_skinneslibetog-024.jpg
skinneslibetog-024.jpg
image/_skinneslibetog-025.jpg
skinneslibetog-025.jpg
image/_skinneslibetog-028.jpg
skinneslibetog-028.jpg

next >>
|1|2|3|4|5|6|
Index / Home

Skinneslibetog

BaneDanmarks ildsprudende skinneslibetog har været en tur i Frederikssund, hvor kurven ved og lige efter broen under Frederikssundvej er blevet slebet for at rette op på mange års slid.

Skinneslibetoget har 32 slibesten som fjerner bittesmå rifler og bølger på skinnerne, og selvom der ikke slibes ret meget metal af skinnerne, er effekten meget stor - når ujævnhederne er slebet væk, bliver støjen fra skinnerne 10 decibel lavere. Det kan øret opfatte som en halvering af støjen.

Skinneslibetoget påbegynder arbejdet ved 20-22 tiden om aftenen og slutter ved 5-6 tiden om morgenen for ikke at forstyrre passagertogene i dagtimerne.

Skinneslibetoget sliber ganske lidt ved hver overkørsel, så derfor kører det langsomt frem og tilbage på den samme strækning 3-6 gange. I løbet af en nat kan slibetoget i gennemsnit nå at slibe 5-6 km skinner.

Slibningen forlænger skinnernes levetid, for selv ganske små ujævnheder, kan give uhensigtsmæssigt store vibrationer i sporene og føre til, at både skinner, sveller og togene får en meget kortere levetid.

Og selv om det koster BaneDanmark mere end 130.000 kr. pr. nat at få slebet skinner, så sparer BaneDanmark og DSB på lang sigt millioner af kroner ved at få slebet skinnerne.

Skinneslibetoget tilhører den schweiziske entreprenørvirksomhed Speno International og har italiensk personale. I den periode hvor skinneslibetoget udfører opgaver på S-banen, der bor de italienske banearbejdere i hus-togvognene, som står på et sidespor i Taastrup.

Der er to hold arbejdere tilknyttet til skinneslibetoget, det ene hold kører toget når det sliber skinner om natten, det andet hold arbejder om dagen, hvor de vedligeholder det store maskineri, og udskifter de slibesten som er blevet nedslidte.

BaneDanmark annoncerer altid på deres hjemmeside, og udsender pressemeddelelser til lokalpressen, når der skal slibes skinner på en given strækning, og hvis der skal slibes skinner i nærheden af hvor man bor, så kan jeg varmt anbefale, at man dropper fjernsynet og i stedet tager et kig på skinneslibetoget, for det er virkelig en imponerende oplevelse.

© 2010 Niels Riis Ebbesen