fotomesse-322.jpg |
fotomesse-323.jpg |
fotomesse-324.jpg |
fotomesse-325.jpg |
fotomesse-326.jpg |
fotomesse-327.jpg |
fotomesse-328.jpg |
fotomesse-330.jpg |
fotomesse-331.jpg |
fotomesse-332.jpg |
fotomesse-333.jpg |
fotomesse-334.jpg |
fotomesse-335.jpg |
fotomesse-336.jpg |
fotomesse-337.jpg |
fotomesse-338.jpg |
fotomesse-339.jpg |
fotomesse-340.jpg |
fotomesse-342.jpg |
fotomesse-343.jpg |
Fotomessen 2012 i Forum i København I dagene 26. - 27. og 28. november 2012 blev der afholdt en Fotomesse i Forum i København, og da det var rigtig mange år siden, at der sidst var arrangeret en dedikeret messe/udstilling omkring fotoudstyr og fotografi i Danmark, så var Fotomessen det helt store tilløbsstykke med rigtig mange besøgende. Fotomessen var både en udstillings- og salgmesse, hvor alle udstillerne havde mulighed for at sælge af deres produkter, og på næsten alle standene kunne man gøre en god handel, og der var virkelig mange spændende tilbud at vælge imellem. Alle de store producenter af kameraer, som Nikon, Leica, Canon, Sony, Olympus, Panasonic, Samsung, o.s.v. var naturligvis repræsenteret med nogle store og flotte stande, hvor de fremviste hele deres sortiment af kameraer, objektiver og tilbehør, så der var virkelig noget for enhver smag og pengepung. De mindre og mere specialiserede kamera producenter, som Hasselblad, Fujifilm, Linhof, o.s.v. havde ikke deres egne stande, men de var repræsenteret med boder hos de store danske fotogrossister og forhandlere, hvor de var med til at gi' et indtryk af, hvad de pågældende virksomheder kan levere. Derudover var de store indkøbskæder, som forsyner mange af de små lokale fotohandlere også repræsenteret med deres egne stande, hvor consumer segmentet kun vælge mellem en utrolig masse gode tilbud. Og der var også to on-line fotoprint firmaer, som viste deres produkter på messen. Der var naturligvis også flere stande med alle de mange forskellige fotografiske tilbehørsprodukter, som gør det sjovere og nemmere at være fotograf. På disse stande kunne messens gæster se på alt det nyeste indenfor fotoprintere, fotosoftware, fototasker, fotostativer, flashanlæg. o.s.v. Sigma der producerer objektiver, som passer på alle DSLR-kameraerne fra Nikon, Canon, Olympus og Sony havde selvfølgelig også en stand, hvor de viste hele deres sortiment frem. I et hjørne havde Politikens boghandel en stand, hvor de udstillede og solgte fotobøger, ligesom at fotobladet Zoom også var repræsenteret med en stand på messen. Nikon og Canon havde også indrettet hver deres service afdeling, hvor messens gæster helt gratis kunne få renset og tjekket deres kamera og objektiv, og det var jo i sig selv et rigtigt godt tilbud, da det normalt koster meget mere end entréprisen på 120 kroner, at få udført sådan en rensning. Ud over alt isenkrammet var der også to store og flere mindre scener, hvor der løbende blev holdt mange forskellige foredrag og demonstrationer, af alt fra modelfotografering, over high speed naturfotografi af dyr fugle og insekter, til metoder og arbejdsprocesser i billedbehandlingssoftware. Men det mest spændende var næsten, at Forum har en balkon, som hele vejen rundt var udnyttet til en stor fotoudstilling, hvor en række af Skandinaviens dygtigste fotografer viste et udvalg af deres aller bedste billeder, og flere af serierne var i absolut verdensklasse. Fotomessen administreres af selskabet Fotoarrangemang i Europa AB. Selskabet ejes af Stockholmsmässan og brødrene Jan og Per Broman, som er stiftere og indehavere af Fotografiska Museet i Stockholm. Og det er planerne, at der fremover skal afvikles en årlig Fotomesse i hver af de tre nordiske hovedstæder. Hvis jeg her til slut skal bedømme Fotomessen, så vil jeg sige, at helhedsindtrykket var rigtig godt, men der var et par mindre mangler, jeg synes f.eks., at messen godt kunne ha' tilbudt de danske fotoklubber en mulighed for, at vise flaget på udstillingen, de har jo ikke penge til køb at en dyr udstillingsstand, men der var jo ikke gået nogle skår af messearrangørerne, hvis de havde givet de danske fotoklubber et lille hjørne, hvor de kunne vise flaget. Og på samme måde burde messearrangørerne også ha' tilbudt de fotografiske on-line communities, at de kvit og frit kunne få lov til, at vise flaget på messen, det havde jo ikke behøves at være noget kæmpe stort, et par plancher, eller en computer med en storskærm, og muligheden for at uddele nogle flyers ville jo være nok til, at de kunne komme i kontakt med en masse fotografer. Fotoklubberne og de fotografiske on-line communities sælger jo ikke noget, men de er jo med til at styrke interessen for fotografiet, og dermed skaber de flere kunder til de udstillere som sælger noget. © 2012 Niels Riis Ebbesen |