FAQ blitzfotografering og røde
øjne |
Øjnene er sjælens
spejl, og det allervigtigste element i et portrætfoto,
den glans som lysets reflekser laver i øjets blanke overflade,
er meget vigtig for, hvordan vi som beskuer oplever øjnene
på et portrætfoto.
Den tekniske årsag til røde
øjne er:
Mange mindre pocketkameraer,
såvel de analoge som de digitale, er udstyret med en lille
indbygget blitz, som er meget dårligt placeret tæt
på den optiske akse, hvilket resulterer i direkte frontbelyste
billeder med punktformede reflekser og genskin i ansigtet, og
i meget grelle tilfælde får den/de afbilledede personer
også røde øjne.
|
|
Illustrationen viser hvad, der sker
i tre situationer.
1) Øjets pupil er stor
og åben, og blitzens placering tæt på kameraets
optiske akse gør, at øjets nethinde bliver oplyst
i et stort område, der er synligt fra objektivet, dette
resulterer med usvigelig sikkerhed i røde øjne.
Den røde farve skyldes blodkarne i nethinden.
2) Ved hjælp af et forglimt
(anti rødøje funktion), kan man i nogle tilfælde
få pupillen til at trække sig så meget sammen,
så det område i øjet, der bliver oplyst af
blitzen, er så lille, at man undgår røde øjne,
dette medfører til gengæld den ulempe, at pupillerne
bliver små og "stikkende", og det ser heller
ikke godt ud på billeder.
3) Ved at placere blitz'en længre
væk fra den optiske akse, så undgår man helt
røde øjne, da den del af nethinden, som evt. bliver
oplyst, ikke ses af objektivet. Og hvis man belyser inddirekte,
så opblødes blitzens lys, så der ikke kommer
hårdre reflekser og slagskygger.
|
Kan man retouchere røde øjne...?
Svaret er både ja og nej,
teknisk set kan det sagtens lade sig gøre at retouchere
røde øjne, og hvis der kun er en enkelt person
på et gruppebillede, som har røde øjne, så
er det ikke så vanskeligt at opnå et nogenlunde acceptabelt
resultat, her handler det jo blot om at rette farven på
måske 5 til 8 pixels i hver pupil, og øjnene er
jo ikke et primært element i et gruppebillede. Men hvis
det er et close-up portrætfoto, så vil det ikke være
muligt at bortretouchere røde øjne, så det
ikke kan ses. Røde øjne, der er retoucheret, kommer
til at se mærkeligt tomme og døde ud, og langt de
fleste bemærker straks, at personens øjne er underlige.
Og en retouchering af røde
øjne vil aldrig ændre eller rette op på det
forhold, at en direkte lige på og hård frontbelysning
er komplet uegnet til fotos af mennesker og portrætter.
Herunder er to eksempler på
close-up portrætter, der er hhv. et billede med røde
øjne, og et hvor de røde øjne er retoucheret.
|
|
|
Foto: Jens
Gyldenkærne Clausen |
Retucheret
af: Thomas Madsen |
Nogle hævder at man sagtens kan
retuchere røde øjne...?
Historien om at man sagtens kan
retuchere røde øjne, er meget praktisk for producenterne
af de billige digitale pocketkameraer, for hvis de kan overbevise
forbrugerne om, at røde øjne let kan fjernes i
et billedbehandlingsprogram, så behøver de ikke
at forholde sig til den grundlæggende fejl, der er ved
deres produkter, og derfor er denne løgn blevet gentaget
så mange gange, at mange efterhånden tror på
den som en sandhed.
Retouchering af røde øjne
er og bliver noget fusk, som forsøger at rette op på
en dårlig belyst fotooptagelse, og det er egentlig disrespekt
for den/de personer, man har portrætteret, hvis man begynder
at lave kunstige øjne og pupiller.
For mig at se, så handler
det om faglig stolthed, og hvad vi som fotografer vil medvirke
til, jeg mener, at man som fotograf skal ha' en vis mængde
selvkritik, så man slet ikke begiver sig ud i den slags
fusk.
Men det handler naturligvis også
om, hvor kritisk man er, jeg kan ikke afvise, at nogle godt kan
leve med retoucherede øjne, der virker tomme og livløse.
|
Min konklusion er
- at det er meget bedre at man
koncentrerer sig om at lave nogle ordentlige optagelser uden
disse fejl, for lige meget hvor meget og hvor godt, der kan retoucheres,
så vil en retouchering af røde øjne aldrig
ændre på det faktum, at motivet grundlæggende
er forkert belyst.
|
© 2002 Niels Riis Ebbesen
- www.photo-gallery.dk
Bidragydere
Jens Gyldenkærne Clausen
Thomas Madsen
|
|